SOŠT Piešťany je zapojená do projektu duálneho vzdelávania pre študijné a učebné odbory, ktoré má v sieti a o ktoré prejavili záujem zamestnávatelia. V duálnom vzdelávaní spolupracuje s nasledovnými spoločnosťami:
- Steel form, s.r.o Piešťany
- Semikron, s.r.o. Vrbové
- Diplomat Dental, s.r.o Piešťany
- Araver Trenčín , s.r.o,
- Arriva Service , s.r.o Komárno
- MB Servis, s.r.o Moravany nad Váhom
- Porsche Werkzeugbau, s.r.o Dubnica nad Váhom
- Granelam, a.s. Ostrov
pre odbory:
- 2697 K mechanik elektrotechnik (študijný)
- 2413 K mechanik strojov a zariadení (študijný)
- 2426 K programátor obrábacích a zváracích strojov a zariadení (študijný)
- 2411 K mechanik nastavovač (študijný)
- 2466 H 02 mechanik opravár - stroje a zariadenia (učebný)
- 2487 H 01 autoopravár (učebný)
Silné stránky duálneho vzdelávania
- Vysokokvalifikovaná pracovná sila, plynulý prechod zo vzdelávania na trh práce.
- Nadobudnutie kvalifikácie a praxe priamo u zamestnávateľa.
- Osvojenie si pracovných návykov priamo vo výrobnom procese u zamestnávateľa.
- Výučba na nových technológiách priamo u zamestnávateľa.
- Zodpovednosť zamestnávateľov za praktickú časť odborného vzdelávania.
- Vplyv zamestnávateľov na obsah odborného vzdelávania.
- Aktuálnosť odborných vzdelávacích programov a ich obsahu, možnosť flexibility v ich úprave.
- Overenie vedomostí a zručností absolventa zamestnávateľom pri ukončovaní štúdia.
- Žiak si vyberá povolanie a zamestnávateľa, ktorý mu zabezpečí praktické vyučovanie.
- Výber žiaka na duálne vzdelávanie priamo zamestnávateľom a prijímanie žiaka do školy so súhlasom zamestnávateľa.
- Dohľad zamestnávateľských združení nad duálnym systémom vzdelávania.
- Finančné a hmotné zabezpečenie žiaka zamestnávateľom.
- Úzka spolupráca podniku, školy a žiaka.
- Prakticky cielené učebné osnovy pre jednotlivé odbory.
- Rozvoj povolaní naviazaných na potreby trhu.
- Vysoká pravdepodobnosť získania pracovnej zmluvy so zamestnávateľom.
Príležitosti duálneho vzdelávania
- Zvýšenie zamestnanosti absolventov SOŠ.
- Príležitosť pre mladých ľudí získať kvalitnú prípravu na povolanie.
- Zlepšenie úrovne odborných kompetencií a pracovnej morálky absolventov škôl.
- Reálne pracovné, sociálne situácie a osvojenie si „firemnej kultúry“.
- Výber vhodných absolventov a ich zamestnávanie pre vlastné potreby podniku.
- Vytváranie vzdelávacích programov podľa požiadaviek a potrieb zamestnávateľov. Posilnenie spoločenského statusu a atraktivity technických povolaní - status „poctivého remesla“.
- Dobudovanie a posilnenie stavovských a profesijných organizácií a centier odborného vzdelávania a prípravy.
- Zjednotenie obsahu a náročnosti kvalifikačných skúšok, kvalifikačných úrovní.
- Záujem štátu a ochota zahraničných komôr podporiť rozvoj duálneho vzdelávania svojou vlastnou skúsenosťou.
- Zvýšenie konkurencieschopnosti podnikov a Slovenska.
- Prostredníctvom dobrých príkladov postupné zapojenie väčšieho počtu zamestnávateľov do odborného vzdelávania a prípravy systémom duálneho vzdelávania.
- Možnosť financovania prechodu na duálny systém zo štrukturálnych fondov EÚ.
- Zvýšenie objemu financií do školstva (v pomere k HDP) prostredníctvom vstupu zamestnávateľov do financovania odborného vzdelávania a prípravy.
- Vstup zamestnávateľov do zvyšovania odbornej úrovne učiteľov odborných predmetov a majstrov odbornej výchovy.
SUBJEKTY DUÁLNEHO VZDELÁVANIA A ICH ÚLOHY
Hlavnými partnermi v duálnom vzdelávaní sú zamestnávatelia, škola a žiak. Tvoria spolu dobre fungujúci systém, z ktorého profitujú všetky strany.